Regulamin zachowania
Postanowienia ogólne
Regulamin oceniania zachowania ucznia opracowano na podstawie:
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 1457 ze zm.) – art. 44b ust. 4, 10, art. 44f ust. 2, 3 i 9, art. 44h ust. 1, ust. 7, art. 44i ust. 1 pkt 2, art. 44n ust. 3, ust. 4-5.
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 996)
- Rozporządzenie MEN z 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1534).
- Statutu Publicznej Szkoły Podstawowej im. ks. Karola Brommera w Zimnicach Wielkich;
- pracy zespołu wychowawczego.
Cele punktowej oceny z zachowania
- Ujednolicenie systemu i kryteriów oceniania zachowania uczniów.
- Precyzyjne i jasne kryteria oceniania są zrozumiałe dla uczniów oraz wskazują
im, jakie działania musi podjąć, aby uzyskać daną ocenę. - Punktowy system oceniania zachowania jest corocznie przedstawiany i omawiany uczniom oraz rodzicom (prawnym opiekunom) podczas zebrań.
Zasady oceniania
- Ocena zachowania powinna uwzględniać:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
- dbałość o honor i tradycje szkoły;
- dbałość o piękno mowy ojczystej;
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
- godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
- okazywanie szacunku innym osobom.
- Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na oceny klasyfikacyjne zachowania.
- 3.Ocena zachowania została podzielona na 3 moduły:
- Stosunek do obowiązków szkolnych;
- Kultura osobista, normy etyczne i bezpieczeństwo;
- Działalność społeczna;
Każdy moduł ma przypisaną wagę, które znajduje się na dole tabeli oceniania zachowania.
Ocenianie zachowania odbywa się na podstawie ilości zdobytych punktów według poniższego wzoru:
SUMA A * 35% + SUMA B * 35% + SUMA C * 30 %
Uczeń na początku każdego semestru otrzymuje tzw. KREDYT ZAUFANIA w postaci 100 punktów w każdym module. Obliczając KREDYT ZAUFANIA według powyższego wzoru, otrzymujemy końcowe 100 punktów, które odpowiadają ocenie dobrej z zachowania (ocena wyjściowa).
- Zachowanie ucznia ocenia się następująco:
Zachowanie | Liczba punktów |
wzorowe | 200< |
bardzo dobre | 151-199 |
dobre | 100-150 |
poprawne | 40-99 |
nieodpowiednie | 1-39 |
naganne | <0 |
- Obowiązkiem każdego nauczyciela jest systematyczne dokonywanie wpisów do rejestru ocen zachowania.
Zasady ustalenia oceny zachowania
- Obowiązkiem nauczyciela – wychowawcy klasy jest zapoznanie uczniów i ich rodziców ze szczegółowymi kryteriami oceniania zachowania uczniów oraz procedurami zawartymi w tym regulaminie. Należy:
- Przedstawić i zapoznać rodziców na pierwszym zebraniu;
- Zapoznać uczniów na lekcji wychowawczej (zapis w dzienniku lekcyjnym)
- Wychowawca klasy ustala semestralną ocenę zachowania ucznia uwzględniając liczbę punktów zdobytych przez niego w trakcie danego semestru. Ocena roczna z zachowania jest średnią arytmetyczną ilości zdobytych punktów z obu semestrów.
- Nauczyciele wychowawcy dokonują ostatecznego podsumowania punktacji na jeden tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej w danym semestrze roku szkolnego.
- W uzasadnionych przypadkach Rada Pedagogiczna może obniżyć lub podwyższyć ocenę zachowania niezależnie od ilości uzyskanych wcześniej punktów.
- Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna, zgodnie
z rozporządzeniem MEN z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i sposobówoceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. - Uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora Szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalonaniezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, Dyrektor Szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
- Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa
od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna. - Gdy uczeń zagrożony jest oceną naganną lub nieodpowiednią, wychowawca podaje ocenę do wiadomości uczniów i rodziców (opiekunów prawnych) na miesiąc przed zakończeniem semestru (roku szkolnego).
- Wychowawca klasy informuje o ustalonych ocenach zachowania:
- innych nauczycieli – oceny zachowania zostają podane na klasyfikacyjnym posiedzeniu Rady Pedagogicznej;
- uczniów – wychowawca podaje na godzinie wychowawczej;
- rodziców – na spotkaniach semestralnych (wywiadówkach).
Szczegółowe kryteria oceny zachowania
- Każdy uczeń na początku każdego semestru otrzymuje KREDYT ZAUFANIA w postaci100punktów w każdym z modułów, które są równowartością oceny dobrej z zachowania.
- Ocenę klasyfikacyjną zachowania oblicza wychowawca klasy według poniższego wzoru:
SUMA A * 35% + SUMA B * 35% + SUMA C * 30 %
- W szczególnych przypadkach złego zachowania, spowodowania zagrożenia życia i zdrowia swego lub innych osób wychowawca po zasięgnięciu opinii nauczycieli, pedagogów, psychologa, dyrektora może obniżyć ocenę klasyfikacyjną zachowania
bez względu na uzyskaną przez niego liczbę punktów. - W szczególnych przypadkach wychowawca po zasięgnięciu opinii nauczycieli, pedagogów, psychologa, dyrektora może podwyższyć ocenę klasyfikacyjną zachowania bez względu na uzyskaną przez niego liczbę punktów.
- Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia rozwojowe, uwzględnia się wpływ stwierdzonych zaburzeń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
- Szczegółowe ustalenia dotyczące punktów dodatnich i ujemnych w tabeli zamieszczonej poniżej.
144 osób odwiedziło naszą stronę